Skoenmaker, waar’s jou skoene?


Elke dag sien ek dieselfde ou Omie sy ambag en beoefen onder die boom, in die straat waar-in ek woon.  Die boom is intussen afgesaag om plek te maak vir ontwikkeling. Nou sit die Oompie op die sypaadjie struik se koelte.

Elke dag, sit hy gedweë daar, behalwe Sondae.

Sy naam is Atta.

Atta is nie seker hoe oud hy is nie.  Hy weet hy’s gebore in die reēn seisoen en dat sy ma dertien kinders gahad het, nege daarvan het groot geword vertel hy.  Sy Pa het ‘n tweede vrou getrou en daarna het hy huisverlaat.  Hy’s van die Volta area, sy ouers was vissers in ‘n klein statjie.

Ek skat hy is diep anderkant van vyf-en-sewentig. Hierlangs respekteer mense nog ouderdom. Vyf-en-sewentig in Afrika-son is nie speletjies nie.

In 1965 het die Ghana Goeverment die grootste mensgemaakte meer gemaak, Lake Volta.  Menigte klein vissers gemeenskappe het hulle grond verloor toe die water van die Akasombo dam omtrend 7700 vierkante kilometer se oppervlakte met water vul.

Tans woon Atta by ‘sy halfsuster, se dogter, in Accra, Ghana se hoofstad.  Accra so drie ure se ry van waar hy gebore is, in die Volta dristik.

img_3368Drie weke gelede het Atta nog elke dag op ‘n bankie onder hierdie boom op ons straat gesit en as skoenmaker gewerk.

Vriendelike Oompie, altyd groet hy eerste, ‘n oopbêk eentand glimlag en die rustige swaai groet van die hand.

Hy het menigte paar sandale van my ‘n tweede lewe gegee.

Nou het die lokale munisipale kantoor beslis dat hierdie area gestroop moet word om plek te maak vir goedkoop staatsbehuising.  Die boomstompe is al wat oorgebly het van sy reuse koelteboom en bourommel sal vir twee tot drie maande so rondlê voor die staats bouers rigting kry.

Na elf jaar weet nie nie waarheen om nou te gaan nie. “Sy kliēnte sal hom hiér onder daai boom kom opsoek”, verduidelik hy.

IMG_3372.JPG

Nou staan sy tafeltjie hier, reg vir besigheid in die bloedige Afrika-son.

Ek vermoed hy lei aan een of ander vorm van demensia.  Hy vertel my tot in die fynste detail van jare gelede se gebeure, maak kan nie onthou waar sy suster’s kind woon nie.

IMG_3373.JPG

Hierdie is van sy skoenmaker’s gereedskap…

Hierdie week gaan ek op facebook vra wie kan hier in Akkra vir hom ‘n sonsambreel skenk…

 

atta-skoen-fixerMaar waar is sy skoene?  Ek vra en hy maak asof hy my vraag nie verstaan nie.  Die leer-sandale langs hom is ‘n kliënt sin wat hy regmaak.  Miskien ook self al voetseer? Miskien effe artritis? Wie sal weet.

Hy vergeet ek vertaan nie vlot Ewe nie…en mompel voort oor iets lank gelede…

Teen vyf-dertig kom ‘n jongman hom weglei.

More sal hy terugwees. Gereedskap op die tafeltjie in die son.

Reg vir wegtrek skoensole….

 

** So vandag noem ek vir Martie Steyn, my vriendin ek gaan op bakkiesboek vra vir ‘n sonsambreel vir Atta. Daar en dan bied sy ene aan wat reeds twee jaar rondstaan – nou’s Atta uitgesorteer.  Gaan hom nou net ‘n paar skoene opspoor….

 

IMG_3528.JPG

Atta het vandag sy sonsambreel gekry.

Hy het nie veel woorde nie, maar hy het soos ‘n besige by gefroetel en oor en oor sy goedjies uitgepak.   Die oomblik groot vir hom, môre sal hy kalmer wees, en as hy eers sy sít gekry het, sal ek hom weer op ‘n kiekie vaslê.

 

 

One thought on “Skoenmaker, waar’s jou skoene?

Leave a Reply

